Laura van Diest

‘Ik heb de kans gekregen om te groeien naar de plek die het beste bij me past’  

Laura werkt sinds 2015 bij gemeente Hilversum. Eerst als administratief medewerker, inmiddels al jaren met veel plezier als communicatieadviseur. ‘Hilversum voelt voor mij als een warm bad.’

Hoe ben je bij gemeente Hilversum terechtgekomen?

'Via een uitzendbureau ben ik begonnen als administratief medewerker in het sociaal domein. Daar regelen we alles op het gebied van zorg en steun aan onze inwoners. Hilversum zocht toen iemand voor de herindicatie Wmo en jeugdhulp. Ik had net de opleiding sportmarketing afgerond en was op zoek naar een baan, maar had geen passende werkervaring. Dat was geen probleem. Het was de bedoeling dat ik er 6 maanden zou gaan werken, maar dat is uiteindelijk 5 jaar geworden. Ik heb in die tijd veel geleerd en veel processen verbeterd. Het was een mooie tijd in een leuk team, maar het liefste wilde ik iets gaan doen met communicatie.’

Die kans kreeg je binnen gemeente Hilversum. Wat kun je daarover vertellen?

‘Ik werkte al veel samen met een communicatiecollega, met wie ik een goede klik had. Zij stelde me tijdens een kerstborrel aan haar manager voor en toen is het snel gegaan. Eerst heb ik een halfjaar op detacheerbasis bij communicatie gewerkt, waar ik me richtte op interne communicatie. Dat beviel van beide kanten zo goed, dat ik definitief overstapte naar de communicatieafdeling. Nu werk ik sinds 2020 opnieuw in het sociaal domein en houd ik me vooral bezig met de thema’s eenzaamheid, energiearmoede en vrijwilligers.’

Wat is je belangrijkste bijdrage aan de organisatie?

‘Ik en mijn collega’s zijn vooral bezig om het gemeentebeleid zo goed mogelijk te vertalen naar onze inwoners. Dus welke middelen zetten we in om een bepaalde doelgroep te bereiken, maar ook hoe zorgen we ervoor dat het inwoners zo makkelijk mogelijk maken om bijvoorbeeld een aanvraag voor een minimaregeling te doen. Dat doen we onder meer door met mensen in gesprek te gaan. Zo halen we de buitenwereld naar binnen en weet je wat er speelt en waar mensen tegenaan lopen. Wat we dan merken, is dat mensen soms niet over hun problemen durven te praten of bang zijn om hulp te accepteren, waardoor de problemen vaak alleen maar groter worden. Wij proberen daarom voor gedragsverandering te zorgen en uit te leggen dat de gemeente er is om inwoners te helpen.’

Hoe zou jij een mogelijk nieuwe werknemer overhalen om voor Hilversum te kiezen?  

‘Door te vertellen over de fijne familiaire sfeer, Hilversum voelt voor mij als een warm bad. En er is veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. Je krijgt echt de kans om te groeien naar de functie die het beste bij je past. Daar ben ik zelf een voorbeeld van. Wel duren sommige processen bij een gemeente soms langer dan je zou willen, maar de reden daarvan is wel logisch: we geven gemeenschapsgeld uit en daarom is het belangrijk dat je de juiste keuze maakt. Dan duurt het dus wel eens wat langer.’

Tenslotte, je bent lid van JUDOK. Wat is dat precies?

JUDOK is een netwerkgroep van medewerkers tot en met 35 jaar. Tijdens borrels en andere evenementen leer je je collega’s ook buiten het werk kennen. Dat is heel gezellig en het voordeel is dat er daardoor ook verbindingen ontstaan die tijdens het dagelijkse werk weer van pas komen.’   

Jobalert: Ontvang direct de nieuwste vacatures in je mail

* is verplicht
Selecteer vakgebieden.